homeProjectenSpooronderdoorgang RijswijkBuiten

Spooronderdoorgang RijswijkBuiten (Parkrijk | voorziening | mobiliteit)

Spooronderdoorgang RijswijkBuiten

In de zomer van 2019 is ProRail gestart met de uitvoering van het Project Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam. ProRail maakt het spoor geschikt om over dit traject meer treinen te kunnen laten rijden en zo het reizen per trein gemakkelijker te maken. De aanpassingen over het traject tussen Rijswijk en Rotterdam voert ProRail vanaf medio 2019 tot eind 2024 uit.



Wat betekent dit voor RijswijkBuiten

Voor Rijswijk betekent dit een uitbreiding van twee naar vier sporen. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. Bovendien wordt er een spooronderdoorgang gerealiseerd ter plaatse van de Laan van ’t Haantje. Deze tunnel ligt straks midden in RijswijkBuiten, en vervangt de gelijkvloerse spoorovergang aan ’t Haantje.Naar verwachting is de onderdoorgang gereed in de zomer van 2021. Op dat moment wordt de gelijkvloerse kruising aan t Haantje afgesloten. In mei 2019 heeft er een inloopbijeenkomst plaatsgevonden om de wijk te informeren over de wijzigingen in RijswijkBuiten en omgeving, namelijk de spoorverdubbeling en de nieuwe spooronderdoorgang RijswijkBuiten aan de Laan van ’t Haantje. Heeft u de bijeenkomst gemist? Klik hier voor een video-impressie. Bovendien kunt u de brochure op deze pagina downloaden


Voortgang werkzaamheden

Bouw spooronderdoorgang RijswijkBuiten

Vierde treinvrije periode

Van vrijdag 20 november 18.00 uur tot maandag 23 november 07.00 uur is de vierde treinvrije periode (TVP) voor de spoorverdubbeling in Rijswijk. Een periode waarin er geen treinen rijden en ProRail samen met aannemer Strukton twee dagen achter elkaar, dag en nacht aan het werk is. En ook een aantal nachten tussen 01.00 en 05.30 uur.

Nieuwe spoorbaan

De twee nieuwe sporen komen aan weerszijde van de huidige sporen te liggen. De grondwerkzaamheden aan de westkant (kant van het Wilhelminapark) zijn eind 2019 uitgevoerd en voorlopig gereed. Inmiddels worden dezelfde werkzaamheden uitgevoerd aan de oostkant van het spoor, aan de kant van de Schoffel. In oktober 2020 is gestart met het dempen van de sloot. Tijdens de vierde treinvrije periode haalt ProRail het zand weer uit de gedempte sloot en wordt de slappe bodem onder het spoor vervangen door zand. In de weken na de treinvrije periode wordt extra grond aangebracht op het zand, zodat de spoorbaan ook hier kan inklinken. De grond blijft liggen tot september 2021.

In het weekend werkt ProRail ook aan de bovenleiding. Er worden nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst die de vier sporen overspannen. En de bovenleiding wordt overgenomen op de nieuwe constructie.

Spoorbrug over Kerstanjewetering

Bij de spoorbrug werkt ProRail aan een ontsporingsgeleiding voor de bruggen. Deze geleiding bestaat uit keerwanden en vloerplaten en zal in geval van een ontsporing voorkomen dat een trein op het stalen gedeelte van de brug botst. Met een grote kraan worden op zaterdag 21 november de keerwanden aan beide zijden van de Kerstanjewetering en aan weerszijde van een spoor gehesen. Er worden twee keerwanden voor spoor 1 (oostkant) aan de kant van DSM geplaatst. Aan de andere kant (’t Haantje) wordt een vloerplaat geplaatst om daar in de volgende treinvrije periode de keerwanden op te zetten. Nu kan dat nog niet omdat ’t Haantje nog in gebruik is. De vloerplaat is een extra constructie voor spoor 1 om in de treinvrije periode snel de keerwanden te kunnen plaatsen.

Rangeerterrein van DSM

Op het rangeerterrein van DSM ligt een nieuwe spoorbrug. Daar gaat ProRail het spoor ingieten. Dat is een bijzondere methode die wordt toegepast als een brug bestaat uit bewegende en vaste delen of als de brughoogte beperkt is. Op zo’n brug kan namelijk geen ballast worden toegepast zoals bij normaal spoor. In plaats daarvan worden prefab gecoate spoorstaven gelegd en ingegoten. Hierdoor blijven de spoorstaven op hun plek liggen.

Wat merkt u ervan?

De overweg is afgesloten van vrijdag 20 november 19.00 uur tot maandag 23 november 05.00 uur. Omleidingsroutes staan aangegeven met borden, een verkeersregelaar is aanwezig. Fietsers worden omgeleid via de Ruys de Beerenbrouckstraat in Delft. De bouwmaterialen worden aan- en afgevoerd met vrachtwagens via de Lange Kleiweg of de Laan van ’t Haantje. Dit zorgt mogelijk tijdelijk voor extra verkeersdrukte in uw buurt. Mogelijk heeft u soms last van geluid of trillingen van de machines die we inzetten. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is. Onze mensen proberen daarom zoveel mogelijk rekening te houden met de omgeving. Bijvoorbeeld door machines niet langer aan te zetten dan strikt noodzakelijk is.

Volledige planning project

De volledige planning van het Project Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam kunt u vinden op de website van ProRail


Live meekijken

U kunt de werkzaamheden aan de spooronderdoorgang bij RijswijkBuiten live volgen via de webcam van ProRail.


Meer informatie

Op www.prorail.nl/rijswijk-rotterdam vindt u meer informatie over dit project. Wilt u reizen met de trein? Kijk dan voor actuele reisinformatie op www.ns.nl. Of raadpleeg 9292 voor een reisadvies op maat, via www.9292.nl of telefonisch 0900-9292 (€0,90 eurocent per minuut).

Voor vragen kunt u contact opnemen met ProRail via :

  • www.prorail.nl/contact
  • 0800-776 72 45 (gratis). Dat kan doordeweeks tussen 8.00 uur en 18.30 uur en bij noodgevallen of ernstige overlast natuurlijk ook buiten kantoortijden

IMPRESSIE WIJKINDELING RIJSWIJKBUITEN

Onderstaande kaart geeft een impressie van de wijk. De inrichting van de openbare ruimte is niet definitief, en  kan (tijdelijk) wijzigen. Voor een overzicht van alle bouwwegen en langlopende wegafsluitingen die op dit moment bekend zijn, verwijzen wij u graag naar de werkzaamheden-pagina pagina met actuele werkzaamheden in RijswijkBuiten. Aan deze kaart kunnen geen rechten worden ontleend. De gemeente adviseert iedereen die geïnteresseerd is om een woning te kopen in RijswijkBuiten goed kennis te nemen van het bestemmingsplan. Klik hier voor meer informatie.


Wilt u op de hoogte blijven?

Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief