Dak spooronderdoorgang RijswijkBuiten op zijn plek

ProRail werkte in het weekend van 8 tot 10 mei 2020 samen met Strukton aan een grote schuifoperatie in RijswijkBuiten. Een betonnen kolos van 1200 kilo werd met hydraulische cilinders onder het spoor geduwd. In slechts tweeënhalf uur was de klus geklaard en ligt het dak van de nieuwe spooronderdoorgang op zijn plek.

De nieuwe spooronderdoorgang in RijswijkBuiten verbind straks nieuwe woonwijken aan weerskanten van het spoor. De huidige gelijkvloerse spoorovergang aan ’t Haantje kan dan worden afgesloten. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming.



PHS Rijswijk – Rotterdam

In de zomer van 2019 is ProRail gestart met de uitvoering van het Project Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam. ProRail maakt het spoor geschikt om over dit traject meer treinen te kunnen laten rijden en zo het reizen per trein gemakkelijker te maken. De aanpassingen over het traject tussen Rijswijk en Rotterdam voert ProRail vanaf medio 2019 tot eind 2024 uit.

Voor Rijswijk betekent dit een uitbreiding van twee naar vier sporen. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. Bovendien wordt er een spooronderdoorgang gerealiseerd ter plaatse van de Laan van ’t Haantje. Deze tunnel ligt straks midden in RijswijkBuiten, en vervangt de gelijkvloerse spoorovergang aan ’t Haantje.Naar verwachting is de onderdoorgang gereed in de zomer van 2021. Op dat moment wordt de gelijkvloerse kruising aan t Haantje afgesloten.


Meer informatie

Voor meer informatie over dit project de werkzaamheden verwijzen wij u graag naar de projectpagina Spooronderdoorgang RijswijkBuiten.

Scroll naar boven