Sluiting historische overweg ’t Haantje – blik op het verleden en de toekomst

Na maar liefst 174 jaar trouwe dienst sluit ProRail de overweg aan ’t Haantje op woensdag 14 april om 22.00 uur voor de laatste keer. Vanaf dat moment is ’t Haantje niet langer een doorgaande weg, maar een weg voor bestemmingsverkeer. Zo’n 250 meter ten noorden van de overweg wordt op dit moment gebouwd aan spooronderdoorgang RijswijkBuiten: een nieuwe veilige verbinding tussen de twee woonwijken Parkrijk en Pasgeld. De spooronderdoorgang wordt deze zomer geopend. Kortom, een goed moment om met bewoner Wilbert van Bijlert stil te staan bij de rijke geschiedenis rondom de overweg aan ’t Haantje en met Jeffrey Keus (wijkwethouder RijswijkBuiten) vooruit te kijken naar de opening van de nieuwe spooronderdoorgang RijswijkBuiten.

Zoektocht in de geschiedenis

Wilbert van Bijlert kent de rijke geschiedenis van dit gebied als geen ander. Hij is gefascineerd geraakt door de plaatselijke historische verhalen en vertelt daar met veel passie over. Dit doet hij onder andere in het buurtblad van Buurtvereniging “De Drassige Driehoek”. “Ik vind het interessant om te weten hoe mensen in het verleden hebben geleefd en hoe zaken zich door de jaren hebben ontwikkeld. Het relativeert ook, dan ben ik blij dat ik in deze tijd leef en besef ik hoe goed we het nu hebben”, aldus Wilbert. De afgelopen tijd heeft hij zich verdiept in de geschiedenis van spoorwegovergang aan ’t Haantje.

De spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam, waar overweg ’t Haantje aan ligt, is in 1847 in gebruik genomen. “Van 1887 tot 1903 was er zelfs een station genaamd ‘Halte ’t Haantje’ vlak naast de spoorwegovergang. Helaas is het station na slechts vijftien jaar gesloten, omdat er weinig gebruik van werd gemaakt. Lang niet iedereen die hier woont (of komt wonen) weet dit, maar toch leuk om te weten dat het bestaan heeft”. Ook vertelt Wilbert dat er vroeger bij overwegen van belangrijke spoorwegen altijd een bewaker aanwezig was om de spoorbomen te bedienen. In 1922 is de wet veranderd, toen werd ‘t Haantje een onbewaakte overweg. Na een aantal ongelukken werden er in 1930 overweglichten geplaatst bij de overweg.

Foto: onbewaakte overweg ’t Haantje in 1926 (Museum Rijswijk)

Levensverhalen

De overgang is vooral bekend door de aanslag die hier is gepleegd in de Tweede Wereldoorlog. Voor een artikel hierover raakt Wilbert afgelopen jaar in contact met voormalig buurtbewoner Wout Tersmette. De inmiddels 92-jarige Tersmette heeft in oorlogstijden een dagboek bijgehouden. In zijn dagboek uit 1944 omschrijft hij als 14-jarige ooggetuige een vreselijke gebeurtenis: de executie van 10 verzetsstrijders vlak bij de overweg ‘t Haantje. Een verzetsgroep uit Delft blies op 7 oktober 1944 het spoor op. Als vergelding schoten de Duitsers 10 verzetsstrijders uit Den Haag bij het spoor neer. “Ik heb het dagboek mogen lezen en dat was heel bijzonder, dan gaat het echt leven. Als je zijn ervaring leest, besef je hoe heftig het was” vertelt Wilbert. Langs het spoor staat ter nagedachtenis aan deze gebeurtenis een herdenkingsmonument. Ieder jaar vindt hier op 7 oktober een herdenking plaats.

Nieuwe verbinding

Overweg ’t Haantje is de op één na laatste overweg tussen Leiden en Dordrecht. “Voor mij is de overweg aan ’t Haantje een gegeven, iets heel natuurlijks, iets heel gewoons. Als ik via ’t Haantje rij sta ik regelmatig stil bij de overweg, omdat er een trein langskomt. De nieuwe onderdoorgang zal ongetwijfeld heel snel wennen, maar het is toch een markant punt dat verdwijnt”. Tegelijkertijd ziet Wilbert ook zeker de voordelen van de sluiting in: “Het spoor wordt verdubbeld en de toekomstige tunnel is altijd veiliger dan een overweg. Vanuit het oogpunt veiligheid is de verandering alleen maar goed”.

Blik op de toekomst

Het einde van het tijdperk overweg ‘t Haantje betekent ook een nieuw begin. ProRail bouwt momenteel de laatste moot van de onderdoorgang: een deel van ongeveer 25 meter breed. Daarna wordt de hele onderdoorgang afgewerkt met gekleurde tegels, verlichting en asfalt. Langzaam- en snelverkeer wordt van elkaar gescheiden. Zo komt aan één kant van de weg een fiets- en voetpad. Ook is er gedacht aan natuurlijke lichtinval, daar zullen twee vides in het dak van de onderdoorgang voor zorgen.

De gemeente Rijswijk is eind maart 2021 gestart met de aanleg van het nog ontbrekende deel van de Laan van ’t Haantje. Deze weg wordt via de toekomstige spooronderdoorgang RijswijkBuiten verbonden met de Lange Kleiweg. Naar verwachting is de nieuwe spooronderdoorgang eind juli 2021 klaar voor gebruik.

Wethouder Keus: “In RijswijkBuiten bouwen we aan een moderne, duurzame en natuurinclusieve woonwijk. Dit vraagt ook om toekomstbestendige investeringen in de bereikbaarheid van de wijk en de omgeving. Met de realisatie van de spooronderdoorgang creëren we een veilige oversteek tussen de twee woonwijken Parkrijk en Pasgeld. Bovendien wordt de doorstroming van het verkeer verbeterd’’.

De realisatie van RijswijkBuiten is als het ware een nieuw hoofdstuk in de rijke geschiedenis van dit gebied. “Tijdens de ontwikkeling van RijswijkBuiten heeft het historische verleden een grote rol gespeeld. De cultuurhistorische elementen uit de tijd van buitenplaatsen, kloosters en glastuinbouw zijn unieke aanknopingspunten geweest voor het stedenbouwkundig ontwerp van de wijk. En die rijke geschiedenis mogen we zeker niet vergeten. Ik vind het daarom belangrijk om hier regelmatig bij stil te staan en het levendig te houden’, aldus wethouder Keus.

Tijdelijke omleiding

Vanaf woensdag 14 april 22.00 uur wordt doorgaand verkeer omgeleid tot eind juli de nieuwe onderdoorgang in gebruik wordt genomen. Auto’s worden omgeleid via Rijswijk en zijn ongeveer tien minuten langer onderweg. Fietsers worden omgeleid via de Ruys de Beerenbrouckstraat in Delft en zijn vijf tot tien minuten langer onderweg. Ook alle hulpdiensten zijn van de omleiding op de hoogte.

Meer informatie over de werkzaamheden aan de spooronderdoorgang, de verlening van de Laan van ’t Haantje en de tijdelijke omleiding vindt u op Werkzaamheden Laan van ’t Haantje en Spooronderdoorgang RijswijkBuiten – RijswijkBuiten

Kijk live mee met de bouw van de spooronderdoorgang

Scroll naar boven