homeNieuwsGeen categorieProRail werkt aan het spoor langs RijswijkBuiten

ProRail werkt aan het spoor langs RijswijkBuiten

ProRail werkt aan het spoor langs RijswijkBuiten
In de zomer van 2019 is ProRail gestart met de uitvoering van het Project Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam. ProRail maakt het spoor geschikt om meer treinen te kunnen laten rijden en zo het reizen per trein gemakkelijker te maken. Voor Rijswijk betekent dit een uitbreiding van twee naar vier sporen. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. De voorbereidingen voor het werk waren al begonnen.

Spooronderdoorgang RijswijkBuiten – funderingen

De eerste damwanden voor de bouwkuipen voor de tunnelingang oost en west zijn in de grond getrild. De contouren van de inritten zijn daarmee nu al te zien. De komende periode gaat aannemer Strukton hiermee verder. In de treinvrije periode werkt Strukton aan een nieuwe funderingsconstructie onder het spoor. Het spoor, de dwarsliggers en ballast moeten daarvoor eerst worden weggehaald en aan het einde van de treinvrije periode worden teruggebouwd. De bovenleiding wordt omhoog gehouden door kranen. Vervolgens brengt een machine funderingspalen de grond in. De zogenaamde Tubexpalen worden de grond in geschroefd. Dit is een geluidsarme methode, die zorgt voor minder hinder in de omgeving. Tegelijkertijd worden ook damwanden in de spoorbaan geplaatst om later de bouwkuip te kunnen ontgraven.

Nieuwe sporen – ruimte maken

De twee nieuwe sporen komen aan weerszijde van de huidige sporen te liggen. De grond langs de spoorbaan wordt daarom opgehoogd. In de afgelopen periode is de voormalige sloot uitgediept een aangevuld met zand. In de treinvrije periode wordt de damwand naast de spoorbaan weer verwijdert. De sloot aan de westzijde wordt in de treinvrije periode over de gehele lengte van overweg ’t Haantje tot aan het Wilhelminapark verder uitgegraven en ook weer met zand aangevuld. De periode daarna wordt de spoorbaan verder opgehoogd zodat de ondergrond kan inklinken.

Brug bij de Kerstanjewetering – funderingen

De brug bij de Kerstanjewetering wordt breder en komt hoger te liggen zodat de doorvaarthoogte voor recreatievaart 1,80 meter wordt. In de treinvrije periode werkt de aannemer aan de fundering van de nieuwe brug. Nadat het spoor, de dwarsliggers en ballast zijn verwijderd, is er ruimte om ook op deze locatie Tubexpalen de grond in te schroeven. Aan de kade bij de brug worden nieuwe damwanden geplaatst als toekomstige beschoeiing. Overdag werkt de aannemer vanaf een ponton op het water.

Wat merkt u ervan?

De bouwmaterialen worden aan- en afgevoerd met vrachtwagens via de Lange Kleiweg of de Laan van ’t Haantje. Dit zorgt mogelijk voor extra verkeersdrukte in uw buurt.  De aannemer werkt op dit project zoveel mogelijk op werkdagen en overdag.  Soms zijn er treinvrije periodes nodig, waarbij er geen treinen rijden en de aannemer veilig dichtbij of aan het spoor kan werken. In die periodes wordt er dag en nacht gewerkt.

Meer informatie

Op www.prorail.nl/rijswijk-rotterdam vind u meer informatie over dit project.

Live meekijken

U kunt de werkzaamheden aan de spooronderdoorgang bij RijswijkBuiten live volgen via de webcam van ProRail.

Volledige planning project

De volledige planning van het Project Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam kunt u vinden op de website van ProRail.

Vragen

Voor vragen kunt u contact opnemen met ProRail via :

  • www.prorail.nl/contact
  • 0800-776 72 45 (gratis). Dat kan doordeweeks tussen 8.00 uur en 18.30 uur en bij noodgevallen of ernstige overlast natuurlijk ook buiten kantoortijden
 

Downloads

Geen documenten gevonden.  

Wilt u op de hoogte blijven?

Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief